החזר מס ביטוח בריאות פרטי

כיום, כל אדם עובד בישראל מחויב בתשלום מס שולי על הכנסתו,בהתאם למדרגת המס בה נמצא.אולם לא רבים יודעים כי ישנם מגוון דרכים לקבל החזרי מס על סכומים אלה.אחת הדרכים היא החזר מס על ביטוח בריאות פרטי.
המדינה מעניקה הטבות מס על הפקדות לביטוח בריאות פרטי, במטרה לעודד אנשים להצטרף לביטוח זה. ההטבות כוללות זיכוי מס מלא על הפקדות עד לתקרה מסוימת, וכן ניכוי מס חלקי על הפקדות מעבר לתקרה.

מהו ביטוח בריאות פרטי?

ביטוח בריאות פרטי הוא ביטוח המעניק כיסוי ביטוחי נוסף על ביטוח הבריאות הניתן על ידי קופות החולים. ביטוח זה יכול להעניק כיסוי למגוון שירותים רפואיים, כגון טיפולים פרטיים, ניתוחים, תרופות ועוד כיסויים נוספים כגון ניתוחים ותרופות שאינם חלק מסל התרופות של משרד הבריאות.רבים בוחרים לרכוש ביטוח בריאות פרטי על מנת להקטין את הסיכון הכלכלי במידה וחלילה יצטרכו טיפול רפואי שאינו חלק מהסל של משרד הבריאות.

מהו החזר מס והאם ניתן לקבלו על ביטוח בריאות פרטי?

החזר מס הוא מצב שבו אדם זכאי לקבל החזרים כספיים בגין מס ששילם במהלך השנה. בד”כ הזכאות להחזר מס נוצרת כאשר אדם שילם סכומים עודפים למס הכנסה אולם ישנם גם מצבים בהם המדינה מאפשרת לקבל החזרי מס על מנת לעודד פעילויות מסוימות בקרב אזרחי המדינה כמו למשל החזרי מס בגין תרומות.
אחד המצבים הללו הוא רכישת ביטוח בריאות פרטי. הסיבה שהמדינה נותנת הטבה זו,היא משום שביטוחי בריאות פרטיים מפחיתים מהעומס על מערכת הבריאות הכללית,בכך שהם מקנים למבוטחים טיפולים פרטיים מהירים במקום לחכות לטיפולים של קופות החולים.
סיבה נוספת שהמדינה מעודדת רכישת ביטוחי בריאות פרטיים היא כדי לאפשר לאזרחים שנקלעו למצבים בריאותיים קשים לא לקרוס כלכלית.

מי זכאי להחזר וכיצד ניתן לקבלו?

ראשית חשוב לעשות את ההבחנה בין החזר בגין ביטוח בריאות חובה וביטוח בריאות פרטי.
נתחיל בביטוח בריאות החובה- מדובר בביטוח שחובה על כל אדם לשלם לביטוח לאומי כל חודש. והוא נגבה באופן אוטומטי בהתאם לגובה ההכנסה.כלומר בעלי הביטוח אינם מפרישים את הכסף באופן עצמאי אלא המעסיק הוא זה שמפריש אותו עבורם.בנוסף,מאחר וסכומים אלו משולמים לביטוח לאומי אז הוא גם זה שאחראי על תשלום ההחזר ולא מס הכנסה כפי שנהוג לחשוב.
לכן בד”כ החזרי המס משולמים באופן אוטומטי לתלוש ואין צורך לבצע פעולה כלשהי לצורך כך.
והמקרה העיקרי בו כן נדרש להגיש בקשה הוא כאשר אדם עובד ביותר ממקום עבודה אחד ואי לכך משלם מס בריאות כפול.במצב זה הוא צריך לבצע תיאום מס על מנת להפחית את הסכומים העודפים ששילם(תקף לא רק להחזרים הנוגעים לביטוח בריאות).

ביטוח בריאות פרטי-מדובר בביטוח שההפרשות אליו אינן קשורות להפרשות לביטוח לאומי ומאחר והמדינה רוצה לעודד רכישת ביטוחים מהסוג הזה היא מאפשרת קבלת החזרים על הפרשות לקופות ביטוח מסוג זה.
ההחזר בד”כ נע סביב ה35% מסכום ההפקדה אך הוא משתנה בהתאם לנתונים האישיים של המפקיד. בנוסף חשוב לדעת כי ישנה תקרת הפקדה שרק עד אליה ניתן לקבל החזרים ולא ניתן לקבל החזרים על הפקדות מעבר לתקרה זו.

איך עושים את זה?

אם אתם מתעניינים בהחזר על ביטוח בריאות כפול אז עליכם לבצע “תיאום מס”. ואם אתם רוצים לקבל החזר על הפקדות לביטוח בריאות פרטי עליכם להגיש בקשה ל”החזר מס”. את שתי הפעולות אתם יכולים לבצע באתר של מס הכנסה או לבקש מחברה פרטית שתעשה זאת עבורכם.
חשוב לציין שעבור שכירים בד”כ הבקשה השנייה נעשית בצורה אוטומטית ע”י המעסיק שמפקיד את הסכומים.אז לפני שאתם ניגשים לבצע את הבקשה כדאי לברר שלא עשו זאת כבר עבורכם.
הערה חשובה- ניתן להגיש בקשה עד 6 שנים אחורה מהשנה המתבקשת בצורה רטרואקטיבית.

סיכום

בישראל אנשים רבים משלמים עודפי מיסים מבלי לדעת או שהם זכאים להחזרי מס ואינם מודעים לכך.אחת הסיבות בגינן אתם עשויים להיות זכאים להחזר,היא רכישת ביטוח בריאות פרטי או תשלום כפול של ביטוח בריאות לביטוח לאומי.אם אחד מהפרמטרים רלוונטי עבורכם,חשוב שתלכו לבדוק את זכאותם על מנת לקבל את כספכם חזרה.

ואפילו אם אין לכם זמן או שהבירוקרטיה מעט מסובכת ואינה מוכרת לכם אתם עדיין יכולים לבקש עזרה מחברה פרטית המתמחה בתחום על מנת שתסייע לכם בתהליך.

החזר מס ביטוח בריאות פרטי