החזרי מס על ביטוח חיים

אז מהו בעצם ביטוח חיים?

ראשית, חשוב להבין מה זה בכלל ביטוח חיים. מדובר בביטוח רגיל ממש כמו שאתם מבטחים רכב כך שבמצב של תאונה לא תצטרכו לשאת בהוצאות, כך גם כאן רק שבמקרה זה אתם הרכב והביטוח מבטיח שבמקרה של מוות, חלילה, או במקרה של אובדן כושר עבודה ונכות, אתם או משפחתכם תקבלו סכום כסף חד פעמי או קצבה חודשית. הסכום ייקבע לפי המוטבים שנקבעו בפוליסה על ידי בעל הביטוח.
בגדול ישנם שני סוגים של ביטוח חיים- ביטוח חיים במקרה של מוות, וביטוח חיים במקרה של אבדן כושר עבודה.
בנוסף, סוג מאוד נפוץ של ביטוח חיים הוא ביטוח חיים למשכנתא. במקרה הזה, המוטב בביטוח החיים הוא לא בני המשפחה אלא הבנק ממנו נלקחה ההלוואה למשכנתא. כך, הבנק מבטיח לעצמו שבמקרים של מוות, המשכנתא עדיין תשולם על ידי חברת הביטוח וכך הבית יוותר בידי היורשים והתשלום בגינו ישולם ע”י חברת הביטוח.

למה לעשות ביטוח חיים?

ביטוח חיים נועד להגן על יקיריכם מפני קשיים כלכליים במקרה של מוות או נכות פתאומיים של אחד המפרנסים בבית, ומאפשר להם לשמור על אותה רמת חיים גם במצבים הקשים האלה. אם יש לכם ילדים, בן או בת זוג, הורים מבוגרים או כל אדם אחר שתלוי בכם לפרנסתו, כדאי לכם לרכוש ביטוח חיים, בין אם כדי לאפשר להם לשמור על אותה רמת החיים ובין אם בכדי לאפשר להם לשמור על הבית שלהם (ביטוח חיים למשכנתא).

למה מקבלים על ביטוח חיים החזר מס?

ביטוח חיים מאפשר ביטחון ויציבות כלכלית למשפחות שאיבדו את קרוביהם ובכך מונעת מהרבה משפחות כניסה למעגל העוני. בנוסף גידול בביטוחי חיים מקטין את התלות במדינה במצב של מוות או אובדן כושר עבודה של המפרנס.ולכן המדינה מעוניינת לעודד כמה שיותר את רכישתו. אחת הדרכים העיקריות בהן המדינה נוקטת כדי לעודד רכישת ביטוחי חיים היא אפשרות לקבלת החזרי מס עבור ביטוח חיים וכל מי שמבוטח בביטוח חיים זכאי לכך.

מי זכאי להחזר מס עבור ביטוח חיים

כמו הרבה הטבות מס, גם החזר מס בגין ביטוח חיים הוא הטבה שמרבית האנשים שזכאים לה לא מודעים אליה.
באופן כללי, כל מי שרוכש ביטוח חיים ומפקיד לאותו ביטוח סכום שנתי, זכאי להחזר מס עבור הסכום שהפקיד באותה שנה. החזר מס על ביטוח חיים תקף גם עבור מי שהמעסיק שלו משלם עבורו את ביטוח החיים כחלק מהמשכורת וגם על ידי מי שמפקיד לביטוח החיים באופן עצמאי.

עם זאת, חשוב לשים לב שמי שמפריש כספים לביטוח החיים דרך מקום העבודה מקבל את הטבת החזר המס באופן אוטומטי בזכות הדיווח של מקום העבודה(ניכוי מס במקור). במקרה של הפקדה עצמאית לביטוח חיים, יש לטפל בהחזר המס באופן עצמאי ולהגיש את הטפסים המתאימים לפקיד שומה ברשות המיסים.

מה עשוי להיות גובה החזר המס עבור ביטוח חיים

על פי החוק כל מי שמפקיד כספים לביטוח חיים זכאי להחזר מס בסך 25% מסכום ההפקדה השנתית שלו.
כאשר הללו מקוזזים מחבות המס השנתית שלו(כלומר לא ניתן לקבל כספים בחזרה אלא רק להקטין חבות מס) בנוסף, קיימת גם תקרת הפקדה אשר מי שמפקיד סכומים מעל אותה תקרה לא זכאי להחזר מס עבורם.
גובה התקרה הוא 34,000 ש”ח בשנה אך הוא עשוי להשתנות בהתאם להחלטות רשות המיסים.

חשוב מאוד לשים לב שמדובר בסכום פרטי עבור כל פוליסה בנפרד, ולכן במצב שבו יש למשל שני הורים המבוטחים בביטוח חיים בנפרד,הם יכולים לקבל כל אחד בנפרד את החזר המס.

איך מקבלים את החזר המס?

על מנת לקבל את החזר המס בגין ביטוח חיים או החזר מס בגין ביטוח חיים למשכנתא יש למלא טופס 135 שמהווה דוח שנתי של הכנסותיכם. אם ההפקדות לביטוח חיים בוצעו באופן עצמאי ולא במסגרת מקום עבודתכם, יש להגיש את הבקשה באופן עצמאי לפקיד שומה בצירוף טופס 106 (טופס מהמעסיק שמפרט את ההכנסות השנתיות של העובד).
בנוסף, יש לפנות לחברת הביטוח על מנת לקבל אישור שנתי של כלל ההפקדות אשר בוצעו לביטוח החיים באותה שנה. יש להגיש טפסים אלו באופן ידני לפקיד שומה(  ולא באופן מקוון כמו בקשות אחרות).

בנוסף, חשוב לדעת כי הבקשות להחזר מס מוגשות עבור כל שנה בנפרד. כלומר, אם אתם מחזיקים ביטוח חיים כבר כמה שנים, עליכם להגיש בקשה נפרדת להחזר מס עבור כל שנה בה הפקדתם כספים לביטוח. כמו כן, הזכאות להחזר מס תקפה רק עבור 6 שנות המס האחרונות. כמובן שכתלות באורך ובגודל הבקשה כך גם תהיה התשובה לשאלה תוך כמה זמן מקבלים החזר מס הכנסה

לסיום חשוב לדעת כי כל בקשה להחזר מס מובילה לבדיקה כללית של סכום המס ששולם באותה שנה בהתאם להכנסות ולהפרשות ממקום העבודה ולפעמים מתגלה שלמרות שאתם זכאים להחזר, בחישוב הכולל אתם נמצאים בחוב למס הכנסה ועליכם דווקא להוסיף כספים.

אם למרות הכל עדיין לא הבנתם איך מקבלים החזרי מס על ביטוח חיים למשכנתא, אל דאגה-יש מגוון חברות שיכולות לבצע עבורכם את כל ההליך ועובדות בשיטת “לא קיבלת לא שילמת” כך שלא תסכנו דבר.

החזר מס על ביטוח חיים