החזר מס לביטוח משכנתא

מהו ביטוח חיים למשכנתא?

תחילה חשוב להבין מהו ביטוח חיים באופן כללי-ביטוח חיים הוא בעצם פוליסת ביטוח שבה במקום לבטח את אחד מנכסיכם, אתם מבטחים את חייכם. באופן כזה שאם חלילה תמותו חברת הביטוח תפצה את קרוביכם המבוטחים ותשלם להם קצבה חודשית.
בדומה לביטוח חיים ביטוח חיים למשכנתא דומה במובן זה שגם פה חברת הביטוח מבטחת את חייכם אלא שבמקרה זה, חברת הביטוח תשלם את כספי הביטוח לבנק במקום לשלם אותם ליורשיכם על מנת שהללו יוכלו מחד לשמור על הבית אותו רכשתם, ומנגד שהבנק לא יפסיד את תשלומי המשכנתא.
כיום הבנקים בישראל דורשים לרכוש ביטוח חיים למשכנתא כתנאי סף למתן משכנתא.כך שאם בכוונתכם לרכוש בית תוך לקיחת משכנתא מדובר במוצר ביטוחי אותו תהיו חייבים לרכוש.

למה צריך ביטוח חיים למשכנתא?

בישראל, מרבית הישראלים שמחליטים לרכוש דירה בוחרים לקחת משכנתא מהבנק.
אולם המשכנתא היא הוצאה משמעותית עבור רוב הישראלים. עלויות המשכנתא כוללות את סכום ההלוואה, ריבית, עמלות וביטוח.בישראל ביטוח חיים למשכנתא הוא חובה עבור רוב המשכנתאות, והוא נועד להגן על הבנק במקרה שבו הלווה ימות לפני תום תקופת המשכנתא ואז חברת הביטוח תבטיח שתשלומי המשכנתא לבנק לא יפסקו.

מהו החזר מס על ביטוח חיים למשכנתא?

כידוע, במדינת ישראל משלמים מס והרבה. אולם ישנם מקרים רבים בהם ניתן לקבל החזרים על הרבה מהמס ששילמתם. החזר מס הוא אחד הכלים המשמעותיים והבולטים ביותר בהם המדינה עושה שימוש על מנת לסייע לאזרחים ועל מנת לעודד רכישת מוצרים מסוימים.
אחד המוצרים שהמדינה מעוניינת לעודד את רכישתו הוא ביטוח חיים למשכנתא.זאת ע”מ ליצור יציבות כלכלית בקרב הבנקים והאזרחים. ולכן המדינה מאפשרת לקבל החזר מס על סכומים נכבדים מתוך הסכומים אותם שילמתם לביטוח חיים.

מי זכאי להחזר מס בגין ביטוח חיים?

בעיקרון, כל מי שרכש ביטוח חיים ומפקיד בו כסף כל שנה, זכאי להחזר מס עבור הסכומים אותם הפקיד.
בניגוד לדעה הרווחת, החזר המס עבור ביטוח חיים תקף גם עבור שכירים שביטוח החיים שלהם משולם על ידי המעסיק בניכוי מהמשכורת וגם על ידי מי שמפקיד לביטוח החיים באופן עצמאי.
אולם שכירים בד”כ מקבל את החזר המס בגין ביטוח החיים באופן אוטומטי מאחר ומקום העבודה מדווח על כך למס הכנסה.
במקרה של הפקדה עצמאית, יש לטפל בהחזר המס באופן עצמאי ולהגיש את הטפסים הנדרשים לרשות המיסים.

איך מקבלים החזר מס על ביטוח חיים למשכנתא? ומהו גובה ההחזר?

כפי שאמרנו, אם אתם שכירים ככל הנראה תקבלו את החזרי המס באופן אוטומטי בתלוש אולם במידה והדבר לא מתרחש אז על מנת לקבל את החזרי המס עבור ביטוח החיים יש למלא טופס 135 המהווה דוח שנתי וכן טופס 106 מהמעסיק המפרט את ההכנסות השנתיות של העובד.

בנוסף, עליכם לבקש מחברת הביטוח מסמך המעיד על כלל ההפקדות שביצעתם באותה שנה לחברת הביטוח. חשוב לשים לב שבניגוד לשירותים רבים של מס הכנסה אותם ניתן לבצע באופן מקוון, את טופס החזר מס ביטוח חיים יש להגיש באופן ידני לפקיד השומה. בנוסף, חשוב לדעת כי הבקשות להחזר מס מוגשות עבור כל שנה בנפרד וכי ניתן להגיש בקשה עד 6 שנים אחורה משנת המס הנוכחית ולקבל את הסכומים רטרואקטיבית.

בנוגע לגובה ההחזר- כל מי שהפקיד כספים לביטוח חיים זכאי להחזר מס בגובה 25% מסכום ההפקדה השנתי. אבל כדאי לדעת שקיימת גם תקרת הפקדה שמעליה לא ניתן לקבל החזר. נכון לשנת 2023 היא 34,000 ש”ח לשנה. כלומר, ניתן לקבל החזר מס של 25% מתשלומי הפרמיה עבור ביטוח חיים למשכנתא, עד לתקרה של 8,500 ש”ח בשנה.
לדוגמא אם אדם מפקיד 1,000 ש”ח לחודש עבור ביטוח חיים למשכנתא, הוא יקבל החזר מס של 250 ש”ח לחודש, או בהתאמה 3,000 ש”ח בשנה.

אך אם אדם מפקיד יותר מ-34,000 ש”ח לשנה עבור ביטוח חיים למשכנתא, הוא יקבל החזר מס רק על הסכום המגיע עד לתקרה. כלומר הסכום המקסימלי שניתן לקבל בשנה הוא 8500 ש”ח.

לסיכום

במידה ורכשתם בית ואתם מחזיקים משכנתא, אתם ככל הנראה זכאים להחזר מס ביטוח חיים למשכנתא.
מדובר בהטבה שיכולה להגיע לסכומים של אלפי שקלים בשנה ובאופן רטרואקטיבי אפילו לעשרות אלפי שקלים. לכן חשוב מאוד לבחון את זכאותכם להחזר, ובמידה ואתם זכאים להגיש את הבקשה.

החזר מס לביטוח חיים למשכנתא